E-öğrenmede oyunlaştırma ya da ‘gamification’, her tür eğitimde giderek daha yaygın kullanılıyor. Çevrimiçi öğrenen ve öğreten insan sayısı arttıkça, çevrimiçi öğrenmeyi geliştirmek için etkili yöntemler ve taktikler ortaya çıkıyor.

Hiç şüphe yok ki oyunlaştırma, ister çevrimiçi ister çevrimdışı olsun, bir öğrenme sürecine son derece etkili bir dokunuş. 

“Oyunlaştırma” kavramı 

Çocukken konsantrasyon, yaratıcılık ve bağımsızlığın temellerini oyunlar sayesinde eğlenerek öğreniriz. Tüm insanlar, farklı tarzlarda da olsa oyun oynamayı sever. Tam da bu yüzden eğlenceli unsurların öğrenme süreçlerine dahil olması, motivasyonun artması ve daha iyi bir öğrenme eğrisi için önemlidir.

Pek çok araştırma, oyunların öğrenme ve çalışma için içsel motivasyonu geliştirdiğini gösteriyor. Peki nedir bu oyunlaştırma?

İngiliz oyun programcısı ve BT uzmanı olan Nick Pelling, 2002 yılında, alışılmışın dışındaki oyunların nasıl daha fazla katkı sağlayabileceği sorusunu ortaya koydu. Oyunlaştırma süreci böyle başladı. 

Pelling’e göre, oyunlaştırma, “elektronik işlemleri hem eğlenceli hem de hızlı hale getirmek için oyun benzeri hızlandırılmış kullanıcı arayüzü tasarımı uygulamaktır.” Diğer bir tanımla, oyuna özgü unsurların ve mekanizmaların normalde oyuna yabancı olan bağlamlara uygulanmasıdır. 

Not: Diğer yandan, “oyunlaştırma” terimi ilk kez 1978’de Richard Bartle tarafından kullanıldı, ancak o dönemde kamusal söylemde yer bulmadı.

Oyunlaştırma kavramı, 1930’larda müşteri sadakati için, bu yıllarda böyle adlandırılmasa da bir yöntem olarak çalışan motivasyonu için başarıyla kullanılıyordu.

Dijital çağda oyunlaştırma şunlara odaklanır:

  • kullanıcı motivasyonunu optimize etmek,
  • müşteri sadakati,
  • yatırım getirisini artırmak,
  • veri kalitesinin iyileştirilmesi,
  • öğrenme deneyimini geliştirmek.

E-Eğitimde oyunlaştırma nasıl kullanılır?

Teknoloji tabanlı öğretme ve öğrenme yöntemi, Endüstri 4.0’dan esinlenerek Eğitim 4.0 olarak adlandırılıyor. Özellikle öğretim ve öğrenim için dijital teknolojik yeterlilikleri geliştirmeyi amaçlar.

‘Oyuna Dayalı Öğrenme’, ‘Ciddi Oyunlar’, ‘Amaçlı Oyunlar’ ve ‘Oyunlaştırma’ …

Uzun bir kavram listesi ancak adı ne olursa olsun, hepsi oyunların potansiyelini diğer uygulama bağlamlarında kullanım amacı taşır. Tüm kavramlar oyun fikrini temel alır ve saf eğlence amacının ötesine geçen katma değer elde etmek için teknolojiyi kullanır.

Oyunlaştırma, dijitalleştirme ve Endüstri 4.0 terminolojileri, inovasyon geliştirme süreçlerinde oldukça yaygın kullanılır. Kendi içinde karmaşık olan konu alanlarının farklı yöntemlerle daha basitçe ve keyifli şekilde öğretilmesi için oyunlaştırmadan faydalanılır.

Online Eğitim ve Oyunlaştırma

Online eğitim, öğrenmenin modern ve çağdaş bir halidir. Bir bilgisayar veya akıllı bir telefon üzerinden öğrenmenin gerçekleşmesi için, kullanıcı yani öğrenci tarafının muazzam öz disipline sahip olması gerekir. Yüzyüze eğitimde dahi öğrenmeye istekli olma ve öğrenmenin gerçekleşmesi için bir öz disipline gerek duyulur. 

Oyunlaştırma bu nedenle geleceğin eğitim şeklini öğrenirken haz almayı yitirmemek adına geliştirilmiş bir yöntemdir. Freelance üniversite eğitmenleri ve hatta öğretmenler bile şu anda webinar ve derslerinde oyun kullanıyor. Bu da bize oyunlaştırmanın hayatımızın bir parçası olduğunu kanıtlıyor. Ve tabii ki kavram olarak online eğitimin de bir parçası haline geliyor..

Oyunlaştırmanın, video oyunlarının ürünler, hizmetler ve sosyal işlemler üzerindeki etkisi, online eğitim alanında gitgide daha da artıyor. Sürekli yükselişte olan dijitalleşme, öğrenme yönetim sürecinin karşısına yeni zorluklar çıkarıyor ve öz yönetim de ya bir değişimden geçiyor ya da tamamen yeniden yapılanıyor.

Oyunlaştırma ile online eğitimde katılımı artırma

Online eğitim, herkesin kişisel gelişimini sürdürmesi için gerekli hale gelmiştir. Çevrimiçi eğitim sadece genç öğrenciler için değil, aynı zamanda becerilerini geliştirmeye devam eden yetişkinler için de geçerlidir. Son zamanlarda, çevrimiçi eğitim daha iyi hale geliyor ve eğitimciler öğrencilerin motivasyonunu korumanın ve onları çevrimiçi kurslarına dahil etmenin bir yolunu bulmaya çalışıyorlar. Oyunlaştırma online öğrenmeye katılımı artırmanın harika bir yoludur. 

Kaç yaşında olursak olalım, insanlar olarak, yaptığımız şeyden zevk alırsak ve oyunların tadını çıkarırsak daha üretken olma eğilimindeyiz. Öğrencilerin yaşına, ilgisine ve öğrenme hedeflerine bağlı olarak uygulanabilecek birçok farklı oyun yolu ve sürümü bulunur. 

Öğrenciler çevrimiçi ödevlerini eğlenceli bulursa ve ödev yapmayı severlerse, bu dersin başarılı sonuç verme oranı oldukça yüksek olacaktır. Bu, geleneksel eğitimde bile geçerlidir. Rekabetçi bir atmosfer yaratan veya öğrencileri öğrenirken bir oyun oynuyormuş gibi hissettiren bir öğretmen olduğunda, öğrenciler daha fazla motive olacak ve o öğretmenin sınıfına diğerlerinden daha fazla katılacaklar.

Özellikle e-öğrenmede, öğrencilerin sınıfta aktif olmasını sağlamak çok zor olabilir. Çünkü materyallerin çoğunlukla tamamlanması için öz motivasyona ihtiyacı vardır. Öğrencilerin motivasyonunu artırmak için yapabileceğimiz şey, aşağıdaki gibi oyunlaştırma taktiklerini kullanmaktır:

  • Hikayeleştirme
  • Oyun mekaniği
  • Rekabet

Hikaye oluşturma

Her şeyden önce, ders materyalleri hikayeye benziyorsa veya birbirine bağlıysa, öğrencilerinizden daha iyi katılım bekleyebilirsiniz. Herkes hikayeleri sever ve hikayeleştirme insanların ders materyallerine daha fazla ilgi duymasına yardımcı olabilir. 

Hikaye anlatımı, sunum, içerik oluşturma ve öğrenme gibi alanlarda yükselen bir yıldız. Pozisyonunuz bir konuşmacı veya öğretmen olarak insanların önünde olmanızı gerektiriyorsa, bu kazanmanız gereken büyük bir beceri.

Oyunmuş gibi gösterme

İkincisi, oyun mekaniği, eğitimcilerin çevrimiçi öğrenmede kullanmaları için doğru yaklaşım olacak. Basit, monoton, ezber ve verilerle dolu bir ders hazırlamak yerine, aynı mesajları bir oyun gibi görünmesini, ses çıkarmasını ve hareket etmesini sağlayarak hazırlayabilirsiniz. 

Öğrencilere sadece verileri sunmak yerine, sonuca varabilmeleri için ders materyallerine katkıda bulunmalarını, problemleri çözerken, bir oyun oynuyormuş gibi hissetmelerini sağlamaya çalışabiliriz.

Rekabet ortamı yaratma

Son olarak, rekabet, çevrimiçi sınıflarda katılımı artırmak için kesinlikle önemli bir yaklaşımdır. Öğrenciler kaç yaşında olursa olsun, zaman içinde daha yüksek bir derece almaya çalışırlarsa her zaman daha motive olurlar. 

Onlara nerede sıralandıklarını ve zirvede olmak için ne yapmaları gerektiğini gösterin. Basit bir lider panosunun öğrencilerin tutumunu nasıl değiştirebileceğini izlemek sizi şaşırtabilir. 

Çevrimiçi sınıflarda bu üç basit oyunlaştırma kuralını uygulayarak ders katılımının nasıl artacağını görebilirsiniz.

Online eğitimde oyunlaştırma nasıl uygulanır?

Veya buna bir tasarım süreci olarak oyunlaştırma diyebiliriz.

Sadece birkaç oyun öğesi eklemek, oyunlaştırma için umut edilen potansiyeli geliştirmez. İstenen sonucu elde etmek için iyi bir şekilde uygulamanız gerekir. Bu konuda size yardımcı olmak için online derslerinizi tasarlamak için kullanabileceğiniz bazı fikirler paylaşacağız.

Çevrimiçi öğrenme materyallerinizde oyunlaştırma uygulamak için önceden kapsamlı bir plan yapmanız gerekir. Her şeyden önce, oyunlaştırma için taktiklerinizi kategorize edin ve önceliklerinizin ne olduğuna karar verin. Ayrıca, öğrenci katılımı üzerinde büyük bir etkiye sahip olabileceğinden, herhangi bir ayrıntıyı gözden kaçırmayın.

Bir skor tablosu oluşturun

Bir skor tablosu ile planlamaya başlayabilirsiniz. 

Rekabeti arttırmak ve öğrencilerinizi birbirleriyle rekabet etmeye teşvik etmek için materyallerinizi bir skorla güçlendirebilirsiniz. Her ödevi tamamlayarak elde edilecek belirli bir puan olmalıdır. Ayrıca, öğrencilerin sadece daha fazla puan almak için ödevleri tamamlamalarını önlemek için her ödev için harcanan zamanı kaydetmeyi unutmayın.

Kursun veya eğitimin süresine bağlı olarak lider panosunu haftalık, aylık veya hatta günlük olarak güncelleyebilirsiniz. Rekabet, her yaştan tüm öğrenciler için en güçlü motivasyonlardan biridir.

Herkes hikayeleri sever

Dahası, tüm kursu bir başlangıç ve bitiş ile bir hikaye gibi planlayabilirsiniz. Öğrenciler bir süreçte olduklarını ve materyallerin birbiriyle alakalı ve birbirine bağlı olduğunu hissederlerse, aktif katılım göstermeleri çok daha kolay olacaktır. 

Örneğin, bazı gizemler yaratabilirsiniz ve bir sonraki görevi tamamlamadıkça bunları çözebilirler. Bu taktik, online öğrencilerinizi çevrimiçi kurslara daha fazla dahil etmek için çok cesaret vericidir.

Sonuçta, herkes hikayeleri sever.

Onlara karar verebileceklerini hissettirin

İnsanların çevrimiçi oyunlara nasıl bağımlı olduklarını merak ettiyseniz, cevap oldukça basittir: kendi kararlarını verirler. 

Bu taktiği kullanarak, öğrencileri çevrimiçi kurslara dahil edebilir ve öğrenme süreçlerine katkıda bulunabiliriz. 

Örneğin, öğrencinin hangisini atlayacağını veya hangisini ilk önce tamamlayacağını seçme hakkına sahip olmadığı basit, monoton bir ders materyaline sahip olmak yerine, bunları her kararında kendilerini farklı bir sayfada veya konuda bulacak şekilde oluşturabilirsiniz. 

Onlara seçim yapma özgürlüğü vermek, onları çevrimiçi kurs için daha hevesli ve teşvik olmalarını sağlar. 

Çevrimiçi öğrenmede oyunlaştırmanın kullanımı her zaman olumlu sonuçlar vermiştir. Yukarıdaki tüm bu taktiklerden tamamını ya da sadece birini bile kullanıyorsanız, her zaman olumlu sonuçlar alacaksınız.

İlgi çekici bir sınıf oluşturmanıza yardımcı olacak birçok farklı harika yazılım ve araç vardır. Vedubox, çevrimiçi okul özellikleri sunan bir ürün olarak, oyunlaştırılmış sınıfları özelleştirmeyi ve oluşturmayı kolaylaştırır. Oyunlaştırma için ne tür bir yol oluşturduğunuza karar verdikten sonra, göz önünde bulundurmanız gereken iki adım daha var:

Hedefi formüle edin

Tüm gelişim süreci için, en başta online öğrenme için eğlenceli unsurların kullanımı için açık bir hedef formüle etmek büyük önem taşımaktadır. 

  • Oyunlu unsurlar tam olarak neye ulaşmalı? 
  • Oyun öğeleri yeni yetkinlik oluşturmalı mı?
  • Motivasyonunu artırmaya odaklanıyor musunuz? 
  • Süreci daha verimli ve mantıklı hale getirmek ister misiniz?
  • Eğitim sürecini veya içeriğini basitleştirmeniz gerekiyor mu?

Amaç, gerekirse tekrar tekrar geri çağrılabilen, açıkça formüle edilmiş ve hatasız bir görev beyanı şeklinde belirlenmelidir.

Ölçülebilirliği düşünün

Olumlu sonuçları ölçebilme, hedefin kendisi kadar önemlidir. Ölçülebilir oyunlar oluşturmanın bir yolunu bulmanıza yardımcı olacak sorular:

  • Hedefe ne zaman ve nasıl ulaşıldı? 
  • Oyunu hangi şekilde ölçebilirsiniz: niteliksel veya niceliksel olarak?
  • Ölçmek için ne tür araçlara ihtiyacınız var? 

Pek çok farklı yöntemi kullanabilirsiniz. Örneğin, kullanıcılar arasındaki anketler, verimlilik verilerinin öncesi ve sonrası karşılaştırması veya veri kalitesinin analizi. Bazıları için özel uygulamalara veya yazılımlara ihtiyacınız olabilir ve diğerleri için anketleri yürütmek ve analiz etmek için kalifiye personele ihtiyacınız olabilir. Kaynaklarınızı düşünün ve yönteminizi buna göre seçin.

Sonuç

Oyun öğelerinin öğrenme süreçlerine entegrasyonu kolay bir girişim değildir: anlayış ve entegrasyon sırasında, oyunlaştırma kavramıyla başarısız olma riskini üstlenmemek için dikkatli bir şekilde ilerlemelisiniz. Doğru kullanıldığında, oyunlaştırma sadece süreçleri optimize etme potansiyeline sahip değil, aynı zamanda çalışanları motive etme ve müşterileri tutma potansiyeline sahip güçlü bir araçtır. 

Oyunlarla zenginleştirilmiş bir çevrimiçi sınıf için, her zaman Vedubox ekibiyle iletişime geçebilir ve öğrenme deneyiminizi nasıl geliştireceğiniz hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz.